Dag 26

18 augustus 2016 - Aquileia, Italië

Grado ➡️ ....19,5 km (+1336,77) ➡️ 1356,27 km

Na ampel beraad besloten toch maar niet een dag extra aan de Adriatische Zee te verblijven. Het water leende zich niet echt voor een klaterende zwempartij, en bruin worden doen we toch wel op de fiets. Zowat klaar voor vertrek, komt de mannelijke helft van voornoemd Duits stel voorbij. Met als resultaat dat we bij hen op de koffie gaan. Rond elf uur vertrokken we naar het centrum van Grado voor onze sightseeing. Lopende door de voetgangers zone; Kijk zei Annelies, die man heeft professionele apparatuur. Nou zei ik, volgens mij is het Eem vrijwilliger van omroep Grado. En prompt werden we uitgenodigd voor een interview. Bij het uitrijden van de stad kreeg Annelies zowaar last van een hongerklop. Dus rechts omkeert naar het nabijgelegen restaurant. Naast de reguliere pizza's bestond er ook de mogelijkheid om een gegrilde visschotel te bestellen inclusief een halve liter wijn en een liter water. Dit aanbod konden wij niet weerstaan. Na geduldig werken, vooral de kleinere garnalen boden veel tegenstand, lieten wij ons de zeevruchten goed smaken.

Vis schotel
De twee grootste exemplaren werden, haast traditiegetrouw bewaard voor het avond eten.
Verder ging het met onze oefenrit van 19,5 km deze dag. We wierpen vanaf de Lanttong met bijbehorend , door Europees geld gefinancierd, fietspad nog een laatste blik op de Adriatische zee.

Landtong
Nu stopten we bij de historische basiliek die we gisteren voorbij reden. Waarlijk indrukwekkend in zijn eenvoud . Zeker niet in het minst de mozaïek vloer.

Basiliek