dag 25

17 augustus 2016 - Grado, Italië

Udine ➡️ Grado km 61,23 km. (+1336,77) ➡️ 1398 km

Eerst nog even in het tegenover het hotel gelegen station geïnformeerd hoe laat de trein naar Villach (voor onze terugreis) zou vertrekken, en toen aan de etappe begonnen die ons naar het verste punt van de vakantie zou brengen. Heerlijk relaxed fietsend door een bijna Nederlands aandoend landschap, maar dan wel van de jaren vijftig. Zo gauw we Udine uit waren veranderde de bestrating in een onverhard wegdek. De rit vorderde gestadig, mee en dan onderbroken door een enthousiast Bravissimo. Na ons "menu del giorno" zagen we rijdend richting Palmanova de eerste palmen langs de kant van de weg.

Palmen

Verder was het ook vandaag een echte excursiedag. Zoals daar was de oude vestingstad Palmanova met zijn immens grote plein

Plein nova

en zomaar langs de kant van de weg de overblijfselen van een Romeins forum.

Gorum

Om nog maar niet te spreken van het intermenselijk contact met toevallige passanten. Het betrof een symphatiek stel uit de omgeving van Stuttgart. Het duurde zo lang dat ik vanaf een afstand riep: "Vraag ze vanavond op de koffie!"

Duits stel Stuttgart

De volgende dag, zij verbleven op de zelfde camping, bleek dat ze extra wijn ingekocht hadden om ons 's avonds te verrassen. Wij zelf hadden, onder dreiging van een onweersbui, in notime onze tent op gezet aan de rand van het terrein met Panorama blik op de Adriatische Zee.

Uitzicht tent Grado

1. Gerda Klompers: